-Ja, jeg håper jo at de skal sitte igjen med en følelse av å være tilstede i de forskjellige fasene av brannen. Da har jeg lykkes, sier komponist Tom Gontier.
Den belgiske komponisten og trompetisten slo seg ned i Ålesund i 2016 og komponerte ”The Tragedy of 1904” for to og et halvt år siden, og da skreddersydd til Aalesunds Ungdomsmusikk, Aaum til bruk i NM Janitsjar.
-Det er helt fantastisk. Tom har sett for seg hver eneste musiker i Aaum når han har skrevet stykket. Sett hvem vi er og hvordan vi kan framføre det, sier Rune Huse, en av fire i korpsets musikkutvalg.
Vi møter han og to andre medlemmer av utvalget, Tore Vederhus og Tore Nedregård ved ”Mirakelhuset” Waldehuset i Fjellgata.
-Stykket til Tom er i flere deler, og Waldehuset er med der, forteller Huse.
-Stykket begynner med fest på Arbeideren, der en hører det er lystig. Så kommer stormen og lyden av den, før infernoet og brannen som raser gjennom byen.
Til og med de hjemløse som vandrer ut av byen som brenner er med. En formelig ser for oss de triste menneskene som subber stille bort fra byen, og en kan høre at Tom har lagt inn salmen O`Bli hos meg i bakgrunnen, forteller Tore Vederhus.
(Fortsetter under).
-Alt er liksom med. En hører kirkeklokka som ringer. Og en er med hele veien fram til gjenreisingen av byen der Tom har lagt inn bysangen i bakgrunnen av komposisjonen sin, sier Tore Nedregård.
Det er søndag klokken 15.00 i Parken kulturhus det skal skje.
Da arrangeres den musikalske matineen Aaum har kalt ”En musikalsk Gave til Ålesund”.
Med seg har de også Mannskoret Varde med dirigent Walter Stiegler.
Koret skal framføre kjente og kjære ålesundssanger.
Det blir også en framføøring fra «Borgny», med Luna Kretschmer som Borgny, og med Sigbjørn Grinde på piano.
Men hovedtemaet er komposisjonen ”The Tragedy of 1904”. Konferansier er Pål Bakke.
(Fortsetter under).
NM for to år siden ble avlyst grunnet pandemien, men nå skal korpset delta med stykket 2.april under årets NM, men først skal altså det ålesundske publikummet får være med på verdenspremieren, som jo dette er.
Tom Gontier har blitt godt kjent med Ålesund. Og spesielt har han i forbindelse med komposisjonen lært mye om bybrannen.
-Jeg har fått mye god informasjon av Lasse Huse i korpset.
Han har foret meg med informasjon og masse lesestoff om brannen. Og det har vært en veldig spesiell prosess, sier komponisten.
-Jeg har forsøkt å oversette hele dette dramaet til musikk. Og nå blir det spennende å se hvordan publikum tar mot det, sier Tom, som allerede har vært i utlandet med komposisjonen.
(Fortsetter under).
-Jeg har startet eget musikkforlag og dro til USA med ”The Tragedy of 1904”.
På en musikkmesse i Chicago ble mange interessert i stykket så det kan fort blir framført i USA også. Husk at de sliter mye med blant annet skogbranner, så stykket mitt gir dem kanskje litt assosiasjoner, sier han.
-Er det en vanskelig komposisjon å framføre?
-Tja. Det kan være teknisk vanskelig i enkelte partier, ja. Men det er følelsene i stykket som er viktig å få fram. Der ligger utfordringen.
-De får fram det du har sett for deg når du komponerte de forskjellige delene?
-Ja, jeg vil absolutt si det. De formidler det bra, og nå har vi bare litt finpuss igjen før framføringen, sier Tom Gontier, som selv skal dirigere korpset under framføringen.
(Fortsetter under).
-Det er jo ulike karakterer og ulike stemninger gjennom hele stykket, og hvert instrument har sin rolle. Og det er jo laget for dette korpset og disse spesielle musikerne. Og det er stor spennvidde. De skal formidle dramaet, fortvilelsen, gjenreisingen av byen og håp.
Alt dette skal skje i løpet av 12 minutter. Og grunnen til det er at vi har 13 minutter på oss i NM, og da må også medregnet applaus ligge inne, så det er stramt på tid i NM, sier Tom Gontier.